بورس تهران

از ماهی گیری تا شکار نهنگ در بورس

بورس تهران

از ماهی گیری تا شکار نهنگ در بورس

کم ریسک ترین صنعت برای سرمایه گذاری

محمد زمانی | يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۰۵:۳۴ ب.ظ

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد:

طی هفته های اخیر در حالی شاهد رشد شاخص بازار سرمایه و حتی در برخی مواقع رکورد شکنی های آن بوده ایم که این موضوع نه تنها در روند شاخص بلکه در حجم معاملات نیز قابل مشاهده است تا جایی که افزایش حجم معاملات نه تنها در روزهای مثبت بازار بلکه در روزهای منفی نیز امری مشهود است.

طی هفته های اخیر در حالی شاهد رشد شاخص بازار سرمایه و حتی در برخی مواقع رکورد شکنی های آن بوده ایم که این موضوع نه تنها در روند شاخص بلکه در حجم معاملات نیز قابل مشاهده است تا جایی که افزایش حجم معاملات نه تنها در روزهای مثبت بازار بلکه در روزهای منفی نیز امری مشهود است.

اما سؤالی که ذهن اهالی بازار سرمایه را به خود معطوف کرده این است که آیا این افزایش حجم معاملات ناشی از فروش سهام به وسیله حقوقی ها و حقیقی ها و در نتیجه شناسایی سود است و یا اینکه ناشی از فشار فروش نبوده و تقاضای خرید سبب شکل گیری این امر شده است؟

در همین راستا صادقی قائم مقام شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز افزایش چشمگیر حجم معاملات را غالباً ناشی از فشار خرید دانست و اظهار کرد: فشار نقدینگی و رکود بازارهای رقیب از جمله عواملی است که سبب افزایش فشار تقاضا جهت خرید سهام شرکت ها شده است.وی با اشاره به حساسیت بالای بازار سرمایه نسبت به مسائل سیاسی عنوان کرد: در شرایط فعلی مسائل سیاسی نقش مهمی در شکل گیری سمت و سوی بازار سرمایه دارد. این در حالی است که با دید خوشبینانه به نتیجه مذاکرات می توان روند رو به رشد و ادامه داری را برای بازار سرمایه کشور متصور شد.

صادقی ادامه داد: انجام مذاکرات و در نتیجه حذف تحریم ها به طور مستقیم رونق تمامی صنایع بورسی و همچنین رشد دماسنج اقتصادی را سبب خواهد شد. این در شرایطی است که به سرانجام نرسیدن مذاکرات نیز تأثیر منفی بر روند فعالیت صنایع بورسی نخواهد داشت چراکه پیشتر شرکت های بورسی خود را با شرایط تحریم وفق داده اند.

قائم مقام شرکت کارگزاری توسعه سرمایه دنیا صنعت پتروشیمی را به عنوان صنعت اول جهت سرمایه گذاری معرفی کرد و گفت: برخورداری از مزیت نسبی صنعت پتروشیمی در کشور و همچنین وضعیت قیمت بر درآمد این گروه باعث شده است که صنعت مذکور به عنوان صنعت اول و بدون ریسک برای سرمایه گذاران کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت به شمار آید.

وی در خصوص افزایش نرخ گاز و تأثیر آن بر سودآوری شرکت های پتروشیمی اظهار کرد: اغلب شرکت های فعال در این زمینه با احتیاط کامل اقدام به بودجه بندی قیمت تمام شده خود نموده اند چنانکه قبلاً در بند های دیگری از بودجه تأثیر افزایش قیمت گاز را پیش بینی کرده اند.

صادقی ادامه داد: صنعت پتروشیمی ثابت کرده است که توانایی دور زدن تحریم ها را دارا می باشد و در همین راستا و با توجه به گذشت 8 ماه از سال جاری و فروش محصولات با نرخ دلار بالای سه هزار تومان به نظر می رسد نتیجه مذاکرات هرچه که باشد این گروه توانایی تعدیل مثبت سود و همچنین افزایش بازدهی را تا آخر سال مالی دارا می باشد.

وی همچنین در رابطه با روند منفی معاملات گروه پالایشی عنوان کرد: عدم وجود خبر جدیدی در این گروه باعث شده است تا سرمایه گذاران برای ادامه رشد این گروه تا انتشار گزارشات 9 ماهه به انتظار بمانند و این در حالی است که پیش بینی می شود قیمت سهام شرکت های فعال در صنعت ذکر شده در قیمت های فعلی به تعادل برسد.

  • محمد زمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی