بورس تهران

از ماهی گیری تا شکار نهنگ در بورس

بورس تهران

از ماهی گیری تا شکار نهنگ در بورس

چند درصد از رشد بازار عقب مانده اید؟

محمد زمانی | يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۲، ۰۵:۱۴ ب.ظ

وضعیت به گونه ای پیش رفت که شاخص بورس تا این زمان بتواند تا محدود 74هزار واحد نیز پیش رود و بازدهی بازار نیز رقم خیره کننده 95درصد اعلام شود اما سوال اینجاست که آیا فعالابازار سرمایه اعم از حقیقی و حقوقی توانسته اند چنین بازدهی را از فعالیت خود در سال جاری در بورس داشته باشند یا خیر ؟

شاخص بورس از محدوده 38600واحد کار خود رادر سال جاری آغاز نمود و در ادامه روند روبه رشد خود که از اواسط سال 91و به دلایلی که در باره آن بسیار سخن به میان آمده در فصل بهار توانست به محدوده 45هزار واحد دست یابد و همانطور که شاهد آن بودیم این روند در تابستان سال جاری با شدت بیشتری ادامه یافت و حتی مسایلی همچون انتخابات ریاست جمهوری و تغییر دولت ،وحتی افت دلار که تا پیش ار آن از دلار به عنوان دلیل اصلی رشد بازار یاد می شد نیز نتوانست حتی از شتاب رشد شاخص بازار بکاهد .

البته باید توجه داشت که در مقابل این تحولات  وقایعی بودند که از نظر فعالان بازار سرمایه مثبت ارزیابی می شوند. که از آن جمله می توان به تاکید دولت مردان جدید به حمایت از بازار سرمایه و برخی اصلاحات مقدماتی در اقتصاد کلان کشور و به دنبال افزایش امیدها به بازگشت رونق اقتصادی و بهبود وضعیت سیاسی کشورمان و کاهش تنشها پیرامون مسئله هسته ای و به دنبال آن کاهش محسوس فشار های تحریمی بخصوص در صنعت بانک اشاره داشت.

درمجموع وضعیت به گونه ای پیش رفت که شاخص بورس تا این زمان بتواند تا محدود 74هزار واحد نیز پیش رود و بازدهی بازار نیز رقم خیره کننده 95درصد اعلام شود اما سوال اینجاست که آیا فعالابازار سرمایه اعم از حقیقی و حقوقی توانسته اند چنین بازدهی را از فعالیت خود در سال جاری در بورس داشته باشند یا خیر ؟

البته باید در نظر داشت که وقتی میانگین بازدهی بورس 95درصد گزارش می شود بسیاری از صنایع و نماد ها بازدهی بسیار بالاتر از این رقم را توانسته اند به ثبت برسانند . با یک رصد کلی می توان دریافت که بسیاری از فعالان بازار سرمایه  یا دست کم بخش عمده ای از آنها نتوانسته اند حتی به اندازه میانگین بازدهی بازار از پرتفوی خود بهره برداری کنند .

کارشناسان معتقدند دلیل اصلی این اتفاق می تواند عدم فعالیت حرفه ای در این مقطع زمانی می باشد به عبارت دیگر اینکه بسیاری از سرمایه گذاران بورسی به دلیل اینکه از این شاخه به  آن شاخه پریده اند نتوانسته اند از هیچ یک از سرمایه گذاری های خود سود کافی را حاصل نمایند .و این دسته از افراد چنانچه به سابقه معاملاتی خود رجوع کنند افسوس بسیاری خواهند خورد .

البته در مقابل کسانی که با صبر و حوصله و اجتناب از شتابزدگی  با تامل بیشتری اقادام به سرمایه گذاری نموده اند بطور قطع توانسته اند حتی بالاتر میانگین بازدهی بازار سود کسب نمایند .

باتوجه به اینکه اکثر کارشناسان معتقدند روند صعودی بازار می تواند همچنان ادامه داشته باشد به فعالان بازار سرمایه توصه می شود از این پس با تامل بیشتری اقدام به سرمایه گذاری کنند تا فرصت باقی مانده را از دست ندهند. 

  • محمد زمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی