بورس تهران

از ماهی گیری تا شکار نهنگ در بورس

بورس تهران

از ماهی گیری تا شکار نهنگ در بورس

بیم و امیدهای بورس نشینان نسبت به نرخ سود بانکی

محمد زمانی | يكشنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۲، ۱۲:۴۹ ق.ظ

مدرس مؤسسه علوم بانکداری ایران بررسی کرد:

موضوع افزایش نرخ سود بانک ها اما بیم و امیدهای فراوانی را برای سرمایه گذاران و سهامداران بورسی در پی داشته و علت چنین تفکراتی بیشتر از این بابت است که بانک به عنوان یک رقیب برای بورس بخشی از سرمایه ها به ویژه سرمایه افراد ریسک گریزتر را به خود جذب کند و این یعنی خروج نقدینگی از بورس که می تواند روند معاملات سهام و قیمت آنها را نیز دستخوش تغییراتی کند.

تغییر نرخ سود بانکی به رقم هایی همچون 31 یا 27 درصد، در حالی طی هفته گذشته از دستورکار شورای پول و اعتبار خارج شد که پس از آن طرح یکسان سازی نرخ عقود مبادله ای با مشارکتی در این شورا مطرح گردید.

به گزارش بورس نیوز، این طرح ها و پیشنهادات در حالی این روزها ارایه شده که مقرر بود همراه با کاهش تورم، نرخ سود واقعی بانک ها نیز متناسب با آن تغییر کند. موضوع افزایش نرخ سود بانک ها اما بیم و امیدهای فراوانی را برای سرمایه گذاران و سهامداران بورسی در پی داشته و علت چنین تفکراتی بیشتر از این بابت است که بانک به عنوان یک رقیب برای بورس بخشی از سرمایه ها به ویژه سرمایه افراد ریسک گریزتر را به خود جذب کند و این یعنی خروج نقدینگی از بورس که می تواند روند معاملات سهام و قیمت آنها را نیز دستخوش تغییراتی کند.

در همین ارتباط مدرس مؤسسه علوم بانکداری ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به حالت تعلیق در آمدن طرح افزایش نرخ سود بانک ها در حالی از سوی وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی اعلام شد که پس از آن طرح یکسان سازی نرخ سایر عقود نیز به میان آمد.

شعبانی افزود: پیشنهاد این طرح در حالی به شورا ارایه گردیده که تعدیل نرخ سود اوراق مشارکت و عقود مبادله ای اقدامی بسیار مثبت ارزیابی می شود؛ چراکه بخشی از نقدینگی معلق میان سیستم بانکی و بازار سرمایه می تواند توسط افرادی با ریسک پذیری پایین، به برای سرمایه گذاری سمت این قبیل اوراق هدایت شود.

وی پیرامون احتمال تغییر نرخ سود بانکی و آثار آن بر بورس اظهار داشت: در شرایط فعلی روند جذب سرمایه ها به بورس مطلوب ارزیابی می شود و با اجرای طرح های عمده در شرکت های فعال در صنایع بزرگ و توسعه فعالیت آنها، به نظر می رسد با دریافت تسهیلات بانکی سهم عمده ای از بخش های تولیدی کشور نیز دوباره به حرکت در آیند. بطوریکه با توجه به فراهم شدن امکان گشایش اعتبارات اسنادی با نرخ 30 درصد برای صنایع توسط بانک ها، شرکت ها نیز می توانند با تأمین به موقع مواد اولیه و قطعات مصرفی با بهبود وضعیت عملکردی خود همراه شوند.

به اعتقاد وی طرح دوباره افزایش نرخ سود سپرده ها در آینده نزدیک چندان محتمل به نظر نمی رسد. این امر در روند بازار سهام نیز آثار خود را به نمایش گذاشت، بطوریکه با منتفی شدن تغییر این نرخ، رشد مطلوب نماگر بازار سهام را در آخرین روز هفته قبل شاهد بودیم.

این کارشناس علوم بانکی در خصوص اینکه در شرایط کنونی و با توجه به منتفی شدن اجرای طرح مورد بحث، روند معاملات سهام بانک ها از این پس به چه سمت و سویی می رود، گفت: هم اکنون بانک ها به دنبال تهیه گزارش های عملکرد میان دوره ای خود جهت اطلاع رسانی به فعالان بازار هستند. در این شرایط روند ارایه تسهیلات بیشتر و چرخش نقدینگی در سیستم بانک ها شرایط مناسبی را برای گروه مذکور به همراه آورده و با توجه به رشد نرخ تسهیلات اعطایی آنها به مشتریان خود از ابتدای سال جاری، انتظار می رود بودجه برآوردی بانک ها در حد مناسبی محقق شود. از این رو قیمت سهام بانک ها نیز می تواند با انتشار این گزارش ها رونق داشته باشد.

وی ادامه داد: البته شرایط نیمه دوم سال جاری برای این گروه مهم تر از نیمه اول است. چراکه با تمهیدات اندیشیده شده در امر گشایش اعتبارات اسنادی، بسیاری از شرکت ها متقاضی دریافت این خدمات از بانک ها هستند که به تبع آن روند گردش مالی و دریافت کارمزد ارایه خدمات را برای آنها در پی خواهد داشت.

این مدرس مؤسسه علوم بانکداری ایران همچنین گفت: تسریع در امر وصول مطالبات معوق بانک ها و به نتیجه رسیدن پیگیری های لازم برای افزایش سرمایه آنها، می تواند جذابیت سهام این گروه را همچنان حفظ کند. هرچند با نزدیک شدن به ماه های پایانی سال مالی بانک ها، این گروه تداوم اقبال سرمایه گذاران را نسبت به سهام خود شاهد خواهند بود.

شعبانی در خاتمه سخنان خود پیگیری روندی متعادل را برای قیمت سهام بانک ها در نیمه دوم سال جاری پیش بینی کرد و گفت: به نظر می رسد رشد قیمتی سهام بانکی چندان پرشتاب نباشد، بطوریکه بروز اتفاق چندان قابل توجهی در روند قیمتی سهم و سودآوری آنها متصور نیست.


  • محمد زمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی