بورس تهران

از ماهی گیری تا شکار نهنگ در بورس

بورس تهران

از ماهی گیری تا شکار نهنگ در بورس

رقم شاخص بورس ملاک سرمایه گذاری نیست/تداوم صعود بازار سرمایه

محمد زمانی | دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۲، ۰۳:۴۱ ب.ظ

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی:

طی روزهای اخیر بحث نحوه تعیین نرخ ارز و اظهار نظرهای عمدتاً متناقض و متفاوت مسئولین امر به موضوع داغ و روز اهالی بازار سرمایه و سرمایه گذاران تبدیل شده است چراکه به نظر اغلب کارشناسان اقتصادی، عامل اصلی رشد شاخص های بورس و افزایش قیمت سهام شرکت های صادر کننده افزایش قیمت دلار بوده و از آنجاییکه سود اغلب شرکت های بزرگ و تأثیرگذار بر شاخص بورس با رشد قیمت دلار دستخوش تغییرات مثبت شده است.

طی روزهای اخیر بحث نحوه تعیین نرخ ارز و اظهار نظرهای عمدتاً متناقض و متفاوت مسئولین امر به موضوع داغ و روز اهالی بازار سرمایه و سرمایه گذاران تبدیل شده است چراکه به نظر اغلب کارشناسان اقتصادی، عامل اصلی رشد شاخص های بورس و افزایش قیمت سهام شرکت های صادر کننده افزایش قیمت دلار بوده و از آنجاییکه سود اغلب شرکت های بزرگ و تأثیرگذار بر شاخص بورس با رشد قیمت دلار دستخوش تغییرات مثبت شده است، نحوه قیمت گذاری و آینده نرخ ارز می تواند تأثیر مستقیمی بر شاخص بورس داشته باشد از همین رو شاید با پیش بینی آینده بازار ارز و تصمیمات دولتی بتوان دورنمایی از بازار سرمایه کشور متصور بود. 

در همین راستا دکتر حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در خصوص اظهار نظرهای اخیر مسئولین در این رابطه عنوان کرد: اینکه هر روز مسئولین یا کارشناسان در رابطه با نرخ ارز صحبت های گوناگون می کنند کاملاً غیر کارشناسی و غیر حرفه ای بوده و باید یکبار برای همیشه تکلیف را مشخص کرد.

وی افزود: یا باید قیمت ارز دولتی و دخالتی مشخص شود یا وقتی می گوییم نرخ شناور مدیریت شده دیگر نباید در قیمت گذاری آن دخالت کرد و باید اجازه داد تا میزان عرضه و تقاضای بازار قیمت را مشخص کند و دیگر دخالت های دولتی در این روش معنا و مفهومی ندارد.

نماینده مردم مرند و جلفا یادآور شد: در هیچ کجای دنیا مسئولین امر هر روز در خصوص قیمت ارز صحبت نمی کنند و تصمیمات لحظه ای و اظهار نظرهای مکرر در این رابطه هیچ جایی ندارد چراکه این صحبت ها سبب برهم خوردن بازارهایی همچون بازار سرمایه، بازار مسکن، بازار ارز و در کل تمامی بازراها می شود و این یعنی تحت تأثیر قرار گرفتن اقتصاد کشور به صورت لحظه ای.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار بورس نیوز مبنی بر واقعی بودن قیمت سهام شرکت ها و اظهار نظر برخی کارشناسان در خصوص وجود حباب در بازار سرمایه عنوان داشت: متأسفانه این روزها شاهد اظهارنظر از سوی هر فرد غیر حرفه ای در خصوصی بورس می باشیم که این برای بازار سم است.

من معتقدم بازار ما به هیچ عنوان حباب ندارد و افت و اخیز جزء ذات بازار سرمایه است اما این که ما هر افت شاخص بورس را به منزله ترکیدن حباب بدانیم امری کاملاً اشتباه است که باعث گمراه شدن خود و سرمایه گذاران می شود البته در این که برخی سهام شرکت ها با رشد قیمت های فزاینده مواجه شده اند شکی نیست اما کلیت بازار سرمایه کاملاً منطقی و متعادل است.

وی در پایان تصریح کرد: به نظر من همچنان بازار سرمایه جای رشد دارد و هنوز سهام پرپتانسیل در اغلب صنایع بورسی دیده می شود اما اشتباه سرمایه گذاران فعلی در بورس خرید سهام براساس میزان رشد یا کاهش شاخص بورس می باشد در صورتیکه رقم شاخص کل بورس ملاک سرمایه گذاری نیست و رقم های فعلی شاخص کل براساس شرایط موجود در کشور منطقی و طبیعی است.

  • محمد زمانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی